Ako sa dá pracovať s knihou
Knihu Malá Haňa viete použiť na viacero spôsobov :
- čítanie básní
- cvičenie podľa textu
- edukácia hravou formou
Čítanie a prezeranie si ilustrácií, ktoré sú vytvorené na základe reálnej podoby dcéry Hanky (Haňa) je to, čo kniha a karty ponúkajú. Pre niekoho je čítanie skvelý večerný rituál, kedy sa buduje priestor na tvorenie vzťahov medzi rodičmi a deťmi. Po celom dni nám zväčša na otázku : "Ako bolo v škôlke/škole?" odpovedajú dobre alebo neviem ...
Ale večer je magický a ponúka možnosť, aby sa nám dieťa hlbšie zdôverilo. Karty i kniha Malá Haňa obsahujú básne otvárajúce priestor na otázky, debaty, vďaka ktorým sa buď vieme dostať hlbšie k pochopeniu prežívania detí alebo sa len jednoducho ocitneme v radosti, smiechu a spojení, ktoré čítanie umožní.
Každá báseň sa končí slovným návodom, ktorý dostane deti do pozície. Na to je potrebné, aby dieťatko počúvalo. To môže byť "malina", ale aj celkom slušný boj. Dieťa potrebuje našu plnú pozornosť. Ale ak je rodič unavený, nevládze a má komplet vybité baterky, ťažko bude hľadať silu a ak sa aj premôže, dieťa to vycíti alebo to proste "buchne" skôr či neskôr. Preto iba malé odporúčanie, knihu si vezmite, keď sa cítite dobre a máte na ňu chuť :) Prípadne ak máte dôveru, že cez básne a spoločné skúšanie pozícií dokážete zmeniť aj nepríjemnú atmosféru doma na energiu radosti.
Nato, aby sa dieťa dostalo do danej pozície, ako som už spomínala potrebuje počúvať a slová nasledovať. To si vyžaduje dávku spolupráce, koncentrácie a komunikácie oboch mozgových hemisfér 🧠.Pretože sa dieťa sústredí nielen na slová, ale aj na svoje ruky, nohy, hlavu či celé telo súčasne.
Keďže deti môžu mať problém dlhšie sa koncentrovať je tu priestor ako si pomôcť. Koncept Malá Haňa som vytvorila na základe praxe s deťmi, pretože som vášnivý tvorca zážitkovej edukácie, ktorý rád cvičí. To všetci vidíme, že deti samotné cvičenie veľmi baví, akékoľvek. Ale zotrvať dlhšie už býva niekedy aj problematické. Trpezlivosť občas chýba kým sa dostavia výsledky (pokiaľ navštevujú krúžok orientovaný na výkon) a deti zvyknú byť aj demotivované alebo časom začnú zažívať nudu. To neznamená, že ideme teraz robiť animátora voľného času (veď aj nuda je zdravá), ale len hľadáme spôsoby, ako zapáliť oheň vnútornej motivácie.
Zažila som s deťmi niečo podobné. Pokiaľ to bolo všetko nové, tak spolupracovali, zabávali sa, tešili, ale keď nastal stereotyp už som bola "vybavená". Nakoplo ma to rozmýšľať, ako oživiť hodiny a začala som básne prepájať s edukáciou čím vznikol koncept Malá Haňa.
📚Básní je 15 a každá obsahuje informácie, o ktorých sa vieme intenzívne rozprávať. Inšpirovala som sa reálnymi jógovými pozíciami hlavne z ríše zvierat, čo umožňuje nadviazať na kvantá zaujímavých informácií, ktoré daná oblasť ponúka. A tak pre karty a knihu sa otvorila možnosť používať ich nielen na doma, ale aj do lesných klubov, družín, kurzov jógy, škôlok či škôl (najmä pre prváčikov).
Ako sa dá prepojiť báseň s edukáciou?
Mojou prácou/vášňou je vytváranie zážitkovej edukácie. Ako externý lektor prinášam deťom informácie z rôznych oblastí, momentálne z geografie 🌎. Nazvala som si projekt Cesta okolo sveta. Keďže nielen deti, ale i my dospelí oceňujeme pokiaľ nám veci dávajú zmysel, rozhodla som sa túto "informáciu" zakomponovať aj do konceptu Malá Haňa.
Spýtala som sa Hanky, čo si myslí, ktorú báseň si zoberieme na rozbor, aby sme pomohli rodičom, pani učiteľkám, sprevádzateľom vytvoriť si predstavu o prepojení cvičenia s edukáciou a jednoznačne odpovedala Lev.
Knihu chytím do ruky a začnem čítať. Neprečítam celú báseň naraz, pretože sa v nej nachádzajú slová, ktoré by deťom nemuseli dávať zmysel.
Báseň lev 🦁
"Mocný rev a hustá hriva, v savane to takto býva" ...
Deti, viete čo je to savana? Odpoveď znie zväčša : "nie, nevieme".
Skôr ako deťom ukážem čo je to savana a kde by sme ju mohli hľadať vytiahnem pomôcku, ktorou je látková mapa sveta s kontinentami z pevného filcu.
Ak nie je vo vašej možnosti ju ušiť, kúpiť ( čoskoro dostupná na e-shope), tak si môžete zadovážiť obyčajný plagát kontinentov.
Deti podľa farebných obrysov ukladajú filc na látkovú mapu a ja im hovorím, ako sa daný kontinent volá. Na vrchnákoch od fliaš je tavnou pištoľou prilepená špajdla a na jej konci je malý kus zamalinátovaného papierika s názvom kontinentu.
Od geografie sa dostávame k slovenskému jazyku 👅, pretože s deťmi text čítam a súčasne sa pýtam.
Lev býva v Afrike
- na aké písmeno sa slovo Afrika začína?
- hláskujeme slovo Afrika – A F R I K A
- na aké písmeno sa slovo Afrika končí?
- vieš napísať písmeno A na papier, do múky?
- zakrúžkuj v slove AFRIKA písmeno A
- vytvorím si jednoduché kartičky na tvrdý papier a napíšem dostatočne veľkými písmenami slovo AFRIKA
- vynechám na napríklad písmeno R - pre doplnenie deťmi A F _ I K A
- skúsme si slovo AFRIKA vyrobiť - z plastelíny, z drevených kúskov, prípadne existuje silikónová forma na abecedu. Potrebujeme na ňu sádru a vodu. Vhodná hustota je po zmiešaní ingrediencií ako krupicová kaša, vylejete do formy a necháte zaschnúť. Po zaschnutí, ktoré trvá zhruba dve hodinky písmená vytiahneme z formy čím dostanete 3D písmená vhodné na ďalšiu kreatívnu tvorbu
Po slovenskom jazyku prepájam tému do matematiky :
- nachystám kamienky, guličky, drevené čísla
- koľkokrát musíš tlesknúť, aby si povedal/povedala slovo Afrika?
- odpoveď je trikrát
- deti ukážu na číslo 3 a vyberú počet kamienkov, ktorý prislúcha číslu
- pokračujem týmto spôsobom s miniatúrami zvierat, ktoré na kontinente žijú
- koľkokrát musíš tlesknúť, aby si povedal/povedala napríklad slovo zebra
- odpoveď je dvakrát
- čísla medzi sebou porovnávam
- medzi určené dve čísla 2 a 3 prikladáme znamienko väčšie, menšie alebo rovné
- znamienka sú vyrobené z kartónu a nesú podobu krokodíla
- kde je kamienkov viac, tam položím krokodíla, ktorý má otvorené ústa, lebo je veľmi hladný a chce všetky kamienky zjesť
Fascinujúca informácia, ktora bude patriť krokodílovi je tá, že skutočne počas jedenia papá aj kamene, ktoré mu pomáhajú drtiť potravu v žalúdku🐊.
Prichystám si miniatúry zvierat, vždy jedno typické pre daný kontinent, pre Afriku je to očakávaný lev. Na tomto kontinente je deti savana a v nej môžeme nájsť leva. Vysvetlenie čo je savana sa dá cez obrázky alebo popisom, že je to trávnatá riedko stromami porastená krajina. Názov znie veľmi odborne, preto obrázok vie napomôcť a už v reči primeranej veku vieme dieťatku odprezentovať pojem.
V rámci výtvarnej výchovy :
- vezmem veľký A3 papier
- dieťatko si obkreslí kontinent z filcu
- vyfarbí Afriku podľa seba alebo nazeleno, čo je farebný kód z montessori pedagogiky
- a dopĺňa podľa svojej predstavivosti a tvorivosti kresby leva, porast stromov, vysoké trávy, iné zvieratká
Tak, gratulujem ak ste dočítali text do konca 💪